Gemeente Lansingerland laat afvalcommunicatie reviewen

Gepubliceerd op 13 juli 2020

Lansingerland heeft in zijn afvalbeleid een belangrijke rol voor communicatie ingeruimd. Elke maand kiest de gemeente een afvalthema dat ze vol enthousiasme invult. De vakgroep Afval & Schoon was benieuwd of ze met die inspanningen op de goede weg zat en liet het beleid evalueren door onderzoeks- en adviesbureau De AfvalSpiegel.

Het thema van de maand is meestal een afvalstroom, vertelt een van de adviseurs Afval & Schoon bij de gemeente Lansingerland. ‘We zetten bijvoorbeeld PMD of papier en karton in de spotlights. De spil van elke campagne zijn de grote advertenties in de lokale huis-aan-huisbladen. Daar proberen we echt iets leuks van te maken. We maken gebruik van de campagne ‘Afval is grondstof. Gooi het niet weg!’ van Afvalcampagne. Zij verzorgen de kleurrijke lay-out en wij bepalen de inhoud. Omdat we tijd en budget investeren, wilden we ons werk eens kritisch tegen het licht houden.’

Tweeduizend olifanten

Adviseur Mieke Olde Engberink van De AfvalSpiegel nam samen met collega Sanne van den Wittenboer de uitingen van de gemeente onder de loep. ‘Lansingerland wilde weten of ze de juiste inhoud, middelen en toon te pakken hadden. Over het algemeen zijn we heel positief. Vooral de advertenties vinden we heel aansprekend. De boodschap is positief, gericht op concrete handelingen (‘gebruik de grote afvalbak voor PMD’) en sluit aan op de tijd van het jaar. De advertenties zijn mooi vormgegeven en er staan leuke slogans en originele vergelijkingen in, zoals ‘De inwoners van Lansingerland produceren samen evenveel restafval per jaar als het gewicht van meer dan 2000 olifanten’. Zo kun je je toch iets voorstellen bij zo’n enorm getal. We hebben weinig aan te merken op de content en vormgeving.’

Zakelijk moet zakelijk blijven

Die kleurrijke vormgeving kan alleen wel beter voorbehouden blijven aan de campagne, vertelt de adviseur van de gemeente: ‘Het logo van de campagne hebben we één keer laten terugkomen in een formele brief aan bewoners. De AfvalSpiegel raadt ons aan om de brieven volledig zakelijk te houden.’ Andere middelen die de gemeente gebruikt, zijn beeldschermen in de hal van het gemeentehuis, een tweejaarlijkse afvalnieuwsbrief en zo nu en dan een actie. Social media blijven achter in de communicatiemix en zouden de campagne verder kunnen versterken, aldus Olde Engberink.

Focus aanbrengen

Een voornamelijk positieve evaluatie dus, met één heel belangrijk advies: ontwikkel een achterliggende strategie. Olde Engberink: ‘Het is een heel leuke campagne, maar de focus ontbreekt. De gemeente zet nu voornamelijk in op afvalscheiding, maar heeft geen achterliggend doel, visie of ambities voor haar afvalcommunicatie geformuleerd. Wij raden aan om een goede strategie op te stellen, en dat samen met de communicatieafdeling en eventueel een onafhankelijke facilitator te doen.’

Tot slot was er nog goed nieuws voor de gemeente: ‘De AfvalSpiegel vindt dat we goede dingen op de plank hebben liggen, en daarom best uitingen mogen herhalen. Dat haalt de druk er een beetje af om steeds met iets nieuws te moeten komen.’