Keukenafval? Een echte keukenprins(es) gooit het in de gft-bak


Het merendeel van Nederlandse huishoudens scheidt schillen en etensresten niet of niet altijd. Het restafval bestaat dan ook voor circa 30-40% uit gft, met name keukenafval. Reden genoeg om wat te veranderen in de Nederlandse keukens. Circulus-Berkel en GAD, regio Gooi en Vechtstreek, hebben de handen ineengeslagen en een publiekscampagne ontwikkeld om vooral het keukenafval in de gft-bak te krijgen. GAD is er onlangs mee gestart; Circulus-Berkel kan de campagne op verzoek van gemeenten vanaf de zomer gaan inzetten.

Het begon met de gemeente Bronckhorst die zocht naar een geschikte interventie om bewoners een duwtje in de goede richting te geven. Samenwerking werd gezocht met andere gemeenten, gedragsdeskundigen, NVRD en het landelijke VANG-team. Na onderzoek naar de kennis en houding van bewoners over gft en gedragsanalyse ging een team van communicatiespecialisten aan het werk en maakte daarbij gebruik van CASI (Communicatie Activatie Strategie Instrument). Het team concludeerde onder meer dat bewoners hun eigen kennis over gft overschatten of over verouderde kennis beschikken. Belangrijk is verder dat - in tegenstelling tot andere afvalstromen - gft vies en onhygiënisch wordt gevonden. Dat verklaart het gedrag van mensen om gft bij het restafval te doen. Er ontstond een plan van aanpak waarin ‘communiceren’ en ‘faciliteren’ belangrijke elementen vormden en waar alle partijen zich in konden vinden. In de opzet werd ook rekening gehouden met het idee dat – net als in de eerdere, gezamenlijk ontwikkelde pmd-campagne -  andere afvalbeheerbedrijven en gemeenten kunnen aanhaken.

De pijlers in het plan van aanpak: het faciliteren van inwoners om goed te kunnen scheiden, het informeren en enthousiasmeren door middel van een publiekscampagne en het face-to-face gesprek aangaan met inwoners. Ook educatie is een belangrijke rol toegekend: scholen kunnen betrokken worden voorafgaand, tijdens of na de publiekscampagne.

De publiekscampagne laat zien dat wanneer je met zorg maaltijden bereidt, je ook met zorg omgaat met organische resten die voor of na bereiding overblijven. Met zorg betekent dat je keukenafval in de groene bak doet, niet in de grijze. Je laat zien dat dat hygiënisch is, zin heeft, en ook makkelijk en logisch is. Ook inrichting van de keuken en preventie horen daar als thema’s bij. Circulus-Berkel en GAD hebben gekozen voor een aantal herkenbare restproducten van voedselbereiding die in de gft-bak mogen. Niet alleen de bananenschil, maar juist de eierschalen, de snijresten van sperziebonen, de dop van een walnoot en zelfs de botjes of graatjes proberen we er fris en aantrekkelijk uit te laten zien.

Er is een toolkit ontwikkeld voor de beide partijen Circulus-Berkel en GAD. De basis bestaat uit:

  • t-shirt keukenafvalPosters voor sandwichborden en driehoekborden langs de weg;
  • Advertenties (zowel online als offline);
  • Social media posts;
  • Banners;
  • Containerkaartjes (bijvoorbeeld met wastips voor de gft-bak);
  • Een spiekbrief (wel/niet in de gft-bak);
  • Aankleding van een promotieteam zoals shirts, beachvlaggen, tassen;
  • Give aways zoals maatbekers, composteerbare afvalzakjes, verzamelbakjes, schort etcetera;
  • Landingspagina met quiz, recepten, hall of fame, helpdesk, wat-hoort-waar en een verzameling tips en trics.

Afvalinzamelaars en gemeenten die zich willen aansluiten en gebruik willen maken van deze campagne kunnen zich melden bij Friederike Kleijn, friederike.kleijn@circulus-berkel.nl. Voor een deel van de ontwikkelprijs kunnen zij van het pakket gebruik maken.

logo GAD en circulus berkel


keukenafval eierschalen

keukenafval sperziebonen