Welke aspecten van circulaire businessmodellen zijn acceptabel voor consumenten?
In een circulaire economie zullen er andere businessmodellen bestaan dan de huidige lineaire businessmodellen. Maar welke aspecten van circulaire businessmodellen zijn acceptabel voor consumenten? Rijkswaterstaat heeft in opdracht van het ministerie van IenW door middel van een discreet keuze-experiment (DCE) laten onderzoeken welke aspecten van circulaire businessmodellen consumenten aanspreken en welke niet. Er is specifiek gekeken naar de aanschaf van drie verschillende producttypen: een spijkerbroek, telefoon of bank. Daarbij is gekeken naar allerlei verschillende kenmerken van circulaire businessmodellen, zoals de prijs, de betaalwijze, de staat van het product, et cetera. Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten over het algemeen de voorkeur hebben voor lineaire businessmodellen, waarbij producten nieuw worden gekocht. Maar de resultaten van dit onderzoek bieden ook inzichten en handvatten voor het stimuleren van toekomstige circulaire businessmodellen.
Download het bestand
Publicatiedatum | |
---|---|
Soort informatie |
Onderzoek
|
Aantal pagina's |
71 p.
|
Omvang | 2.1 MB |
Organisatie |
Populytics in samenwerking met TU Delft
|
Auteur(s) |
L. Fillerup; W. Maas; N. Mouter; M. de Vries
|